11 de setembre, 2007

"TELETRANSPORTACIÓ!" Mediterráneo. 13.09.07

Que Castelló s’ha convertit en els darrers anys en un caos circulatori és una obvietat. Que el PP ha desmantellat el fòrum de Trànsit, per evitar que taxistes, transportistes, conductors d'autobús, comerciants, regidors opositors i veïns en general poguérem opinar sobre les possibles solucions, una realitat tossuda. Que el PP ha triat un model de transport públic de nom impronunciable, sense permetre opinions discrepants, una evidència. Que només ara, quan ja han condicionat amb les seues sectàries decisions tot el model viari de la ciutat, han demanat un Pla de Mobilitat, és una veritat literal, axiomàtica, indiscutible.
El creixement de la ciutat, i la nefasta gestió popular en la matèria, han convertit Castelló en un cafarnaüm caòtic. Tal com està la ciutat, més que per un transport públic, hauríem d'apostar per la teletransportació. Com els d' Star Trek.
Però els galàctics del PP han apostat pel TVRCAS, un híbrid (l'avantatge és que no podrà reproduir-se) entre tramvia, bus i animal mitològic. Un projecte que acumula retards, fruit d'una inexistent planificació, o no sabien que al costat de la Casa Abadia i de la Catedral anaven a trobar restes arqueològiques? No sabien que és una zona de protecció? A sobre, pretenen que passe pel Ribalta, la qual cosa seria una agressió paisatgística irreversible, i té el perill que una espurna elèctrica de la catenària convertisca en cendra un dels principals pulmons verds de la ciutat. El més emblemàtic de tots. El progrés no és acabar amb la història, ací, a cada bugada perdem un llençol. Esta gent que ens governa tenen menys sensibilitat que Homer Simpson el dia dels enamorats.

15 comentaris:

Anònim ha dit...

Hombre, no hay que alarmar. Lo de la posible chispa que pudiera quemar el parque, tiene solución.
Un botijo en cada bús o como se llame. Como los coches de los toreros de antes.
El tema no es para hacer chistes, pero .............

Naturatge ha dit...

xDDDD.

Molt bona entrada, i quanta raó en les teues paraules!!!! Felicitats!

Són uns incompetents, el pitjor és que les seues nefastes decisions ens afecten a tots i afecten al futur de la nostra ciutat, com serà Castelló en els pròxims anys, ara per ara, està en les seues mans...

Salutacions

Anònim ha dit...

Doncs sí, jo sóc valencià que estudia a l'UJI, i des del primer moment que vaig arribar a Castelló, ja em va semblar que aquesta ciutat era el caos circulatori infinit.
Ara, tres anys després, i després d'haver viscut al ple centre de Castelló durant dos anys, estic en condicions de criticar tota la xarxa d'autobussos de Castelló.

Escomençaré, dient que certes línies tenen un horari de pas gairebé inexistent, que pasen cada hora, i/o cada mitja hora. Cosa impensable en una altra ciutat PePera com València, on els autobussos de la EMT passen cada 15 minuts com a molt.
Parades com la de Plaça Fadrell del bus de Borriol, a la que li van ficar una marquesina amb seients i tot uns dies abans de Febrer, i que va desaparèixer misteriòsament dies després de la Magdalena.

Voreres que servien, i que han estat canviades inútilment, provocant des de la 1ª setmana de Gener fins a la darrera de Maig embussaments quilomètrics en Ronda Mijares i Ronda Magdalena.
Gràcies a les meravelloses obres, sempre trigaba l'autobús més de 45 minuts en fer 3'8 km (Plaça Fadrell-UJI), quan sempre trigaba uns 18-25 minuts. Indignant! , sorties de la parada de Plaça Fadrell, i al girar el cantó ja estaves inmens en l'embussament.

El sistema de billetatje prehistòric, i que no ha avançat més que uns segons amb la tarjeta 'Contact-Less', que com sabreu, també l'heu de validar, i vos han de donar un tiquet, es a dir, estem en el sistema anterior.
Quan aprendrà aquesta gent que les targetes s'han de vendre en els quioscos? Que les màquines només han de marcar el bitllet a la targeta (o si és sense contacte només emetre un só que indique validació correcta)?

L'altre dia em va picar la curiositat de saber quans segons trigaben 10 persones en condicions normals en validar la targeta en l'autobús. I els vaig contar, van ser 40 segons, amb cua a fora de l'autobús, i l'autobús aturat eixos 40 segons. Ara penseu els que aneu a la UJI amb el 7 tots els dies, quantes persones caben en un autobús, dividiu entre 10, i ... adés compteu que els autobussos sempre porten més gent de la que cap legalment. Quí de vosaltres no ha anat amb el 7 de les 08:10 del matí al costat del conductor per no tindre lloc?

Vinga, ja està bé 'cagar-nos' en els autobussos, ara fem-ho amb el tràfic i l'ineficàcia dels 'urbans' (si, per ràdio s'identifiquen per 'urban Navarra' , 'Urban ... ').

Què fa aquesta gent fent feina que ha de fer la gent de Charly10 (Policia Local)?
Perquè dimonis passa un fluxe molt gran de camions per el centre de Castelló, i sobre tot per l'Avinguda de la Vall d'Uixò.
Em consta que molts camions que vénen de la zona de Borriol i més dalt, que van al port de Castelló travessen tot el centre de la ciutat, causant que el paviment de carrers es trenque, i provocant moltes molèsties a els veïns amb el seu soroll.
Les rotondes de l'estació són un ultra-caos, allà havia d'haver-ne uns semàfors ben possats i ben regulats.
Una altra són els accessos a 'l'estació' d'autobussos per als autobussos, que han de pegar unes voltes gegants.

Ara comentaré coses del ferrocarril, de Rodalies de Renfe Operadora, i de Regionals.
No em cap en el cap com encara no hi ha un servei de rodalies entre Castelló de la Plana i l'Aldea-Amposta (Tarragona) com jo reveindique al meu bloc: http://www.andresmartinezsoto.net/blog/?p=99

Saps que les 5 unitats de tren sèrie 440-R que treballen ara al nucli de rodalies de València les vendràn i/o regalaran a Argentina o Chile quan encara funcionen perfectament, que són trens molt robustos, ràpids (140 Km/h), i de l'any 1975?
Aquestos trens podrien estar perfectament corrent cada 25 minuts entre Castelló de la Plana i l'Aldea-Amposta, i dic l'Aldea perquè el servei arribe a enllaçar amb els trens de Catalunya a Tortosa i Barcelona.
Amb aturades a Castelló de la Plana, Benicàssim (variant), Orpesa del Mar, Torreblanca, Alcalà de Xivert, Santa Magdalena del Pulpí, Benicarlò-Peníscola, Vinaròs, Ulldecona-Alcanar-La Sènia i l'Aldea-Amposta.
Temps de recorregut parant a totes les estacions: 55 minuts (és el temps que fa el tren 8096 entre Castelló de la Plana i l'Aldea-Amposta).

I per finalitzar, algú sap que dimonis és això del TVR-Cas?

Jo vos ho diré, senzillament és un TROLEBÚS amb tecnologia de guiat , un trolebús és i no és un 'autobús guiat' com vos fan pensar.
Funciona agafant tensió per catenària, a 750 V en corrent contínua. Si us fixeu, hi ha dos cables, un que fa de pol positiu, i l'altre que fa de negatiu.
Aquest sistema és eficient en ciutats amb poc de tràfic com ara Elx (que també volen fer un altre TVRElx per allà baix), o ja fora d'Espanya, a Suïssa a Schaffhaussen, Bern, Neuchâtel ...
Però a Castelló, amb molt de tràfic, i amb zones en les que haurà de compartir plataforma amb tot el tràfic, la solució correcta és un tramvia, com el de Bilbao o el de Barcelona (el de València té bucles, i no serveix).
Es fa la línia, que té un cost baix, es compren tramvies bidireccionals amb portes i cabines a ambdós costats.
Es fan les següents línies:
L1. Uji - Estació_FFCC - Ribalta - Catedral
L2. Catedral - Grau
L3. Estació_FFCC - Almassora - Vila-Real - Borriana - Nules - la Vall d'Uixò
L4. Borriol - UJI - Estació_FFCC - l'Alcora
L5. Estació_FFCC - Centre - Castàlia - Benicàssim - Orpesa del Mar.

i altres propostes de substituïr la línia 9 d'autobussos per tramvia.

Les línies llargues i a fora de la ciutat es podrien portar mitjançant Tren-Tram i d'un sistema similar als de Kassel o Karlsruhe (Deutschland), on els trens de rodalies són tramvies.

A dins de la ciutat adés cal ficar un peatge per poder traspassar el centre urbà (exclossos veïns, clar), així s'acabaria amb bona part dels vehicles que travessen Castelló de Nord a Sud, i que no ho fan per l'antiga N340.

L'única cosa que no estic d'acord és amb lo de l'espurna. Coneguent molt bé tots els trens amb catenària, sé que una espurna és produeix molt sovint, però que només afecta al cable portador, perquè es produeixen entre el frotador del pantògraf i el cable, i no entre terra (via) i el cable.
Es solen produir quan es passa per una secció aïllada, ja que el tren en eixe moment deixa de percebre potencial elèctric passen uns metres, i torna a tindre potencial elèctric, això provoca una espurna perquè el frotador del pantògraf passa d'un conductor a un no conductor a un conductor.
En quant a les espurnes en el trolebús són més petites, ja que la separació dels cables és ben curta, i es fan entre frotador-positiu i /o negatiu.


Això és tot.
Espere no haver-me extés, però es que volia ficar al meu bloc una entrada contant tot el caos de Castelló, però he vist la teva... i ho he soltat...
No puc més amb el caos circulatori de Castelló! Castelló suspens en transport públic per tots els costats, i en totes les modalitats (i això que no he parlat de taxi, que jo no tinc diners per pagar-lo) .

Autobussos gratuïts, per favor!

Salutacions des de València

Nomdedéu ha dit...

Mira, Andrés, només se m'acut donar-te les gràcies. La diagnòsi que fas del sistema viari de Castelló és complet, i fa tota la sensació de no ser fruit d'una rabieta (lògica d'altra banda) sino d'una reflexió serena. Amb el teu permís (entenc que implicit pel fet de penajar este post) gastaré la teua visió en alguna reunió de l'ajuntament. Gràcies de cap nou.

Anònim ha dit...

Hola, doncs no és una rabieta, és un anàlisi en base a la meva afició a estudiar els serveis de transport públic.
Sóc molt viatger, i sempre tire de ferrocarril.
Tinc el trajecte de casa (algún poble de l'Horta Nord que no diré) fins a la porta de la meva facultat a l'UJI tot en trajecte públic. Només he de caminar 100 m de casa a l'estació d'FGV (això de metro és un invent d'estos que ara manen) ,50m a Àngel Guimerà, 100 m de Xàtiva FGV a l'andana 1 de l'estació del Nord (Adif), 25 m a Castelló de la Plana per agafar l'autobús, i 150 m fins a clase.
Tinc la mania de mesurar els temps en fer estos 75 Km d'Adif+8'5 d'FGV+ ~ 1'75 de Bus ; i el temps més curt és d'1 h i 35 min si totes les combinacions es fan seguides i en hora.
Es a dir, que isc a les 19:00 de l'UJI i a les 20:35 estic a casa a més de 60 km de l'UJI (el tren pega molta volta).

M'agrada fer 'inspeccions' de transport públic (sí, amb horari, llibreta i boli a la ma), i em defrauden tots els transports públics d'Espanya excepte l'excel·lent FGC (Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya).

Com a viatger que ha vist Europa, he de dir, que a Portugal ténen millor transport públic que a Espanya, que a Espanya el transport públic és molt car - sobre tot per els joves - inpuntual, i lent.
El millor país en aquesta matèria Alemanya, seguit de Suïssa i Anglaterra.

El que no entenc mai, és com ciutats tan petites com Dessau (http://es.wikipedia.org/wiki/Dessau) ténen una xarxa de tramvies i autobussos increible (http://www.dvv-dessau.de/?cmd=privatkunden_nahverkehr&part=index)
i a Castelló encara es pregunten com que un tramvia - una cosa tan antiquada per ells - anava a anar per els carrers de Castelló de la Plana.

És increible, i em fa molta ràbia veure a estos tios de la "Cheneralitat" denamant 'AVE' i altres coses innecessàries.
Sembla que si un no té 'AVE' no té res, i també sembla com si el Corredor Mediterrani no estigués desdoblegat en gairebé tot el País Valencià.

Però juguen amb la poca informació que ténen els ciutadans sobre mitjans de transport.

Per escomençar, l'AVE és una marca d'un tren d'Alta Velocitat, que és idèntic (S.100) al Euromed (els Euromed son AVEs que van sobrar del Madrid-Sevilla).
La Unió Europea considera línia d'alta velocitat o tren d'alta velocitat qualsevol tren o línia que puga/on es puga anar a 200 km/h o més.

El primer tren d'alta velocitat de la història va ser un 'trasto-motor' de
fusta de Siemens, que va alcançar més de 200 km/h en 191X a Alemanya, clar, quan aquí no existia quasi el ferrocarril.

Algú d'aquí es capaç de dir als francessos (SNCF) que els seus trens Corail Téoz (impressionants, per cert) no són trens d'AVE ... i els d'allà el respondrien, 'informez-vous millor si vous plait' :D .

Dit això; per Castelló de la Plana, passen almenys 4 trens diferents d'Alta Velocitat que són: {
1. Euromed
2. Arco
3. Alaris
4. Talgo (TrenHotel+Altaria) }
Tots estos trens homologats a 220 km/h i circulant a 200 km/h en velocitat comercial d'explotació.

La via del Corredor Mediterrani és apta per 220 km/h des de Alcàzar de San Juan fins Almansa (en el 'Corredor de Levante'), i des de la Encina fins Xàtiva, des de la sortida del túnel de València Cabanyal fins Moncofa (amb limitació 'temportal' a 180 km/h des de la sortida del túnel fins a Sagunt degut a la deixadessa de l'infraestructura), des de Castelló de la Plana fins a Vandellòs (doble via totalment nova i en perfecte estat) i des de Tarragona a Sant Vicenç de Calders.

Aquells que diuen que el Corredor Mediterrani es desdoblegue en la provincia de Castellò, que no està desdoblegat, és mentida total.
Tota la província de Castelló té doble via en el Corredor Mediterrani amb moltíssims Km per a 220 Km/h.
La 'culpa' és de Catalunya, que ha de desdoblegar i adaptar a 220 km/h el tram Vandellòs-Tarragona.

El que el tren no passe de més de 200 km/h és culpa del sistema de senyalització ASFA200 que no permet més de 200 Km/h, malgrat que l'ATP (instal·lat per el PP a partir de 1996 en un projecte fet per el govern anterior del PSOE), permet més de 200 km/h, però no està operatiu en totes les locomotores 252 (Arco+Talgo), ni en tots els trens Alaris (ETR490), ni en totes les motrius d'Euromed (S.101), i per això es circula només a 200 km/h ...

Així, que després de llegir això, queda totalment demostrat que al País Valencià tenim alta velocitat des de Juny de 1997 (mes d'entrada en servei de l'Euromed), i que els de sempre, diuen mentida darrere d'una altra mentida.

També dir, que el trajecte entre València i Barcelona (2h i 56 min mínim) és molt competitiu amb el avió,cotxe i autobús, malgrat que és molt car, ja que Renfe des que va substituir l'Intercity per Arco i altres, va pujar els preus més d'un 50%. Encara tot això, el tren va més ràpid de centre a centre que cap mitjà de transport {aviò,vaixell,cotxe,autobús ... } .
A Madrid passa el mateix (3 h i 25 min mínim), però perquè dóna 550 Km de volta per anar via Albacete, també el tren és molt competitiu, però molt car.

Si demaneu (jo no demane) 'AVE', haureu de demanar-lo a preus per a tothom, que Espanya té el preu del transport per ferrocarril d'alta velocitat més car de tota Europa. Haureu de demanar que no vos lleven les vostres estacions, i els vostres trens regionals, o us passarà com tots els pobles entre Lleida i Zaragoza, i entre Tarragona i Zaragoza que han perdut el tren directe a Madrid/Barcelona, i que estan a punt de perdre tot tipus de tren per culpa de la mania de l'AVE.
Que si algú no demana rodalies i regionals millors, la propera estació a desaparèixer en la província de Castelló serà Torreblanca o Alcalà de Xivert ...

No m'extenc més avuí, que demà tinc exàmen.

Sigues benvingut de portar totes les idees meves als teus companys de partit, i a aquells que manen, i als que estan en l'oposició. Potser siga l'única manera que un ciutadà puga traslladar una queixa-proposta lògica als que manen.

Jo sóc aficionat al ferrocarril, a l'aviació, i als mitjans de transport públics, i em decepciona molt el transport urbà de Castelló de la Plana, València i Alacant, que estan plantejats amb els peus, i no amb el cap, que només volen guanyar milers d'€€€€€$€€€€ deixant de la ma de $deu als usuaris, i es que segons FGV a València ja hi sóm 56 milions d'usuaris que gastem Metrobús+FGV anualment, sense comptar a aquells que es cuen sense pagar...

Salutacions, espere haver aportat coses i que no tinga demà rabieta quan l'autobús de Castelló no vaja en hora, i la meva flamant targeta RFID, s'espatlle.

Anònim ha dit...

Perdona Enric, m'havia deixat enllaços d'imformació que et serà molt útil, escrita en molts cassos per mi.

Altaria -> http://es.wikipedia.org/wiki/Altaria_%28Renfe%29
http://es.wikipedia.org/wiki/Categor%C3%ADa:Trenes_de_alta_velocidad
Talgo -> http://es.wikipedia.org/wiki/Talgo
L.A.V. -> http://es.wikipedia.org/wiki/L%C3%ADnea_de_alta_velocidad
Locomotora 252 de Renfe Operadora: http://es.wikipedia.org/wiki/Serie_252_de_Renfe
Euromed -> http://es.wikipedia.org/wiki/Serie_101_de_Renfe
AVE ->
http://es.wikipedia.org/wiki/Serie_100_de_Renfe
Servei AVE de Renfe Operadora:
http://es.wikipedia.org/wiki/Alta_Velocidad_Espa%C3%B1ola
Alta Velocitat Ferroviària a Espanya:
http://es.wikipedia.org/wiki/Alta_velocidad_ferroviaria_en_Espa%C3%B1a
i com no, el futu-fantàstic TVRCas:
http://es.wikipedia.org/wiki/TVRCas

Salutacions de nou

Nomdedéu ha dit...

després del teu primer post havia fet un tomb pel teu bloc, però "nano" (ho diu així "en un lugar de l'Horta Sud de cuyo nombre no quiero acordarme", no?), impressionant! T'assegure que em seran ben útils.
Sobre el teu bloc, i si m'ho permets, dir que m'ha tranquilitzat molt vore que no eres només un expert recopilador de dades, també eres una persona sensible.
M'ha agradat molt, i m'ho copie, allò de:
llegir alguna cosa romantica que no haja escrit jo.

Anònim ha dit...

Andrés:
Impresionante. Gracias.
A ver si entra el responsable de transporte (del Ayuntamiento, claro), y aprende.
Y de paso que actualice la información de horarios, tanto en las marquesinas y en la página Web del Ayuntamiento.

Anònim ha dit...

Sabíais que D. Carlos había toreado en Las Ventas, cortando dos orejas y rabo?.
Levante de Castellón, hoy.

Nomdedéu ha dit...

Sembla que finalment no hi hauria catenaria en el cas que la Conselleria autoritze el TVRCAS a creuar Ribalta. Em tranquilitza. Però em dona més rao. Podria comprendre (que no vol dir compartit) que un transport que reclama una catenària, o un rail, necessite un traçat recte com un fil, amb el mínim possible de corbes. Però si al pas per Ribalta, el TVRCAS ha de funcionar amb motor i sense catenària, aleshores estem parlant d'un autobús. Quin desproposit més gran! Un autobús si que no té cap problema en bordejar el parc.

Nomdedéu ha dit...

Ah, i si. Sabia que Carlos Fabra és aficionat a les corregudes. I als bous.

Vicent Martínez ha dit...

Xè tu, gent com l'Andrés em fa sentir-me prou bobet...

Clar, ara criticar jo el caos circulatori de CS o temes de l'alta velocitat seria un poc estúpid. Vaja crac!

Amic Andrés, hauries d'haver viscut uns mesets ací a Barcelona i hagueres descobert el caos més brutal en el sistema de Rodalies... Xè, m'hagués agradat vore la teua llibreta d'apunts agafant la C4 entre BCN i Martorell, aquells dies que cau la tensió de la catenària com si l'hagueren matat.

Per altra banda, m'agradaria saber si, Enric, finalment vas publicar l'article al Levante. Jo no el veia descabellat, de quan en quan va bé traure l'orgull a passejar i prendre's les coses amb indignació, perquè són indignants, la veritat.

Anònim ha dit...

Company andrès ja xarrerem per la uji, o pel tren que jo també l'agarre tots els dies tot i eque és en el sentit contrari( cs vlc). Compartisc la teva preocupació amb el transport públic, molt menys asenyada , però la tinc, de fet més d'un dels teus arguments els havia ja utilitzat en elguna conversa entre amics... bé salut i gràcies per les teves intervencions!
Vicent Marzà

Nomdedéu ha dit...

Si que ens ha deixat a tots un tant bocabadats el nous corresponsal en el transport públic, no Cento?
És francament d'agrair.
iep Vicent! Ja ens faras cinc centims del congrés d'usuaris conscients del nostre impúdic transport públic.

Anònim ha dit...

Aquí teniu una de les inspeccions oficioses que faig:
http://www.andresmartinezsoto.net/blog/?p=255

Ostres, si l'arribe a fer als autobussos d'ACSA... eixiria tots amb retard...
Salutacions