30 de gener, 2016

"TRANSPARÈNCIA I OCURRÈNCIA" - Levante-EMV - 30.01.15

Al poc d’arribar a l’ajuntament una periodista em va telefonar per saber quant cobràvem els regidors. Li vaig dir en quin decret ho podia trobar i li’n vaig facilitar l’accés. Passada una estona em va tornar a telefonar per dir-me que allò era un galimaties i que resultava del tot impossible arribar a saber quant cobràvem. Vaig donar una ullada al decret i venia a dir: “l’alcalde cobrarà un euro més que el funcionari que més cobre (sense especificar qui era ni quant cobrava). Els tinents d’alcalde un 20% menys que l’alcalde, tret que siguen presidents de comissió, aleshores cobraran un 7% més que la resta de tinents d’alcalde, sempre i quant no siguen presidents de junta de districte que en eixe cas cobraran un 11% més que els que presideixen comissió…a excepció del que siga portaveu que vorà incrementat el seu sou en un 10% i una gallina, i el portaveu adjunt que serà similar però la gallina serà vella”. I si no és exactament així, els jure que s’hi assemblava molt. Molt més del que creuen.
Vaig bufar i vaig comprendre perfectament a la periodista. Li vaig dir: “dóna’m el teu fax (sí ja he dit que fa temps) i t’enviaré la meua nòmina”. Es quedà garratibada segons digué. “De veres m’enviaràs la teua pròpia nòmina?” “I tant que sí” li vaig dir “la pagues tu amb els teus impostos”. Així ho vaig fer i ella agraïda, perquè segons em va assegurar mai havia estat fàcil saber quant cobrava un regidor a Castelló.
Dic això perquè ara sóc el responsable de l’àrea de Govern Obert i Transparència de la nostra ciutat, però portava practicant la més absoluta transparència personal, des de molt abans que tot això es poses de moda primer, i esdevingués llei després. Però em tem que no tothom ha acabat d’entendre què és això de la transparència. I posaré l’exemple del PP local. Han presentat una moció demanant que a les Juntes de Portaveus pogueren estar presents els mitjans de comunicació. És entre estrambòtic i hilarant.
Primer perquè mentre ha governat el PP mai se li ha ocorregut (ni a nosaltres, clar) fer una proposta similar. Segon, perquè el PP governa a la Diputació on ni tan sols es celebren de forma regular. Però el problema ja no és el cinisme de què qui ni ha fet ni fa demana als altres que facen, sinó que tal com està actualment regulat, la Junta de Portaveus, com òrgan col·legiat, no és públic. I si no és públic, tampoc no ho és per a la premsa. Per tant demanen un impossible.
Però anem al moll. El PP vol la premsa allí per la seua incapacitat de comunicació. Estaven acostumats a comprar l’espai amb diners públics, i ara les coses que diuen ja no tenen igual ressò. El PP vol que la premsa puga vore i sentir els arguments que uns i altres (també ells) usem per a votar a favor o en contra les declaracions institucionals. Bàsicament això. Però el PP oblida dues coses simples i una realment important. 
Primer oblit. Jo mateix presidisc una grup de treball en el qual ens reunim tots els grups per tractar precisament del reglament orgànic dels plens i les comissions, que és el lloc adequat per parlar d’esta possibilitat. Tot i que ells intentaren fer-lo descarrilar dilluns passat. 
Segon oblit. Com responsable de transparència, he instat canvis al web municipal que permet per primer cop en la vida, que l’oposició puga penjar les seues notes de premsa en la pàgina principal del web. I allí, al mateix temps que ho fa el govern, poden explicar el que consideren oportú del que diem o deixem de dir a la Junta de Portaveus. Però el més important de tot, és que este tipus de propostes demagògiques i propagandístiques en realitat ataquen la transparència. Perquè és un cas provat, que quan els òrgans col·legiats es converteixen en un espectacle, els acords es fan amb tota opacitat als despatxos. És així, i ho saben. I en el fons crec que és el que volen.
Per què he dit que és una acció propagandística que persegueix just el contrari del que diu? Doncs perquè el PP va presentar la moció dijous en comissió i divendres en Junta de Portaveus, la va retirar. La va retirar, però va enviar una nota a premsa dient que l’havia presentat i ometent que l’havia retirat. Creuen vostés que això és ser transparent? Jo diria que això és deslleial, falsari i cínic.